1. Komandan Kem
· Menubuhkan bahagian-bahagian seperti urusetia, latihan dan sebagainya untuk
memudahkan pentadbiran
· Memberi taklimat kepada Ketua Kontinjen dan mempengerusikan roll call setiap
jam 11.00 malam
· Menyediakan laporan harian dengan bantuan pegawai bertugas
· Mengadakan mesyuarat penyatuan dan penyelarasan ( harian )
· Taklimat kepada jurulatih dan juga pegawai pegawai pengiring
· Taklimat kepada peserta
· Menyediakan anggaran perbelanjaan
· Memantau keselamatan, kebajikan dan kesihatan seluruh ahli perkhemahan
pada setiap masa
· Membuat keputusan-keputusan yang penting bersama ketua Jurulatih, urusetia
dan pegawai Teknikal KRS negeri
2. Timbalan Komandan Kem
· Menjalankan tugas yang diarahkan
· Timbalan Komandan Kem 1 bertanggung jawab terus kepada peserta dan
pegawai lelaki manakala Timbalan Komandan Kem 11 bertanggung jawab terus
kepada pegawai dan peserta perempuan
3. Urusetia Perkhemaha
· Melantik Pegawai-pegawai dan PTT untuk mengendalikan Bilik Gerakan
Perkhemahan
· Menjalankan operasi pentadbiran perkhemahan
· Membuat pendaftaran peserta dan pegawai
· Mengendalikan permasalahan kem dari segi pentadbiran
· Menyediakan dan menyimpan data-data yang diperlukan seperti bilangan
peserta, pegawai, jurulatih
· Mengendalikan rekod-rekod kem
· Menghubungkan pihak agensi luar/ ibubapa/pihak sekolah dengan peserta,
pegawai atau jurulatih kem
· Mengendalikan kebajikan Jurulatih dari agensi-agensi luar jika ada
· Sentiasa ada kakitangan di bilik operasi dan berfungsi setiap masa.
· Menyediakan borang penilaian akhir perkhemahan.
· Menguruskan pelawat-pelawat rasmi
· Berhubung dengan pihak keselamatan seperti Polis,Bomba,Hospital sekiranya
berlaku sebarang masalah
· Menyediakan Buku Laporan Pegawai Bertugas, Buku Pelawat, Buku Lawatan
Polis, Buku Laporan Keluar masuk pegawai dan anggota
· Menyediakan tag khas untuk pelawat rasmi dan bukan rasmi
4. Bahagian Latihan Kem
· Bertanggung jawab terhadap semua aspek latihan, aktiviti, kejurulatihan dan
sebarang perkara berkiatan latihan
· Menghadiri dan memberI maklumat sewaktu Taklimat Komandan, Taklimat
Pertandingan dan Taklimat Hakim sekiranya diperlukan
· Mencadangkan nama-nama Jurulatih, Hakim untuk dilantik oleh Unit
Kokurikulum
· Menentukan aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan bersesuaian dengan keputusan
mesyuarat JK Induk
· Menentukan pembahagian dan penggiliran aktiviti dibuat secara saksama dan
memastikan semua peserta akan terlibat di dalam aktiviti
· Menyediakan Jadual Bertugas untuk Jurulatih Kontinjen
· Menyediakan Borang-borang Penghakiman dan Penjumlahan Markah
· Menjalankan taklimat pertandingan, taklimat hakim dan juga petugas-petugas
· Menentukan lokasi-lokasi aktiviti dan pertandingan diadakan mencukupi,
selamat dan sesuai
· Menyediakan Pelan bertindak sekiranya terdapat gangguan cuaca dan
sebagainya
· Berhubung dengan Pegawai Penyelaras PTT untuk menentukan bilangan dan
tugasan PTT pada setiap hari mencukupi dan mempunyai masa rehat yang sesuai
· Memantau perjalanan aktiviti dan membuat post mortem untuk tujuan
penambahbaikan pada sesi seterusnya
· Menyediakan senarai peralatan yang diperlukan oleh setiap bahagian dan
memohon dari pihak Unit Kokurikulum
· Memastikan keselamatan peralatan dan bahan yang digunakan
· Menyediakan borang penjumlahan markah dan analisis keputusan
5. Bahagian Teknikal Perkhemahan
· Mengendalikan semua aspek berkaitan teknikal sama ada di dalam
pertandingan, aktiviti dan sebagainya
· Berkerjasama dengan Bahagian latihan dan Bahagian Urusetia untuk
memasukkan data, membuat analisi dan mendapatkan keputusan dari
pertandingan-pertandingan
· Membantu tugas-tugas Pegawai Data Perkhemahan dari segi Teknikal
6. Bahagian Istiadat Perkhemahan
· Mengetuai Bahagian Istiadat Perkhemahan membuat keputusan-keputusan
berkaitan istiadat yang akan digunakan di dalam perkhemahan
· Menetapkan Prosedur Pertukaran pegawai bertugas Harian dan jadual pegawai
Bertugas
· Menetapakan prosedur istiadat menaikkan bendera pada waktu pagi dan petang
· Menentukan keseragaman pakaian anggota, pegawai dan jurulatih serta bentuk
pakaian yang boleh dan tidak boleh digunakan
· Membentuk pasukan Kawalan Kehormatan untuk Perasmian penutupan
· Menentukan susun atur kontinjen sewaktu Majlis Perasmian Penutupan
· Menentukan protocol tetamu dan majlis sewaktu Majlis Perasmian penutupan
selaras dengan KPM
7. Bahagian Logistik Perkhemahan
· Mengetuai Bahagian Logistik Perkhemahan
· Menyediakan peralatan-peralatan yang diperlukan dan membuat permohonan
pinjaman dari agensi-agensi dari KPm atau kerajaan
· Menyediakan, menyimpan dan mengemaskini rekod-rekod peralatan dari masa
ke semasa
· Membuat pembelian peralatan dan sebagainya
· Menentukan plan tapak perkhemahan dan juga label-label untuk kontinjen
· Menyediakan papan tanda untuk aktiviti dan juga papan tanda umum
· Menyediakan pelan bertindak sekiranya berlaku gangguan cuaca
· Membantu Pegawai penyelaras PTT mengendalikan Pasukan PPT
· Memantau tugas-tugas sanitasi, Pegawai Logistik Makanan, Siaraya dan
Sebagainya
8. Bahagian Keselamatan dan Tatatertib
· Bertanggung jawab terhadap keselamatan peserta dan membantu JK
Keselamatan
· Menyediakan Pos Kawalan di pintu masuk utama dan kedua untuk memantau
pergerakan jurulatih, pegawai, peserta, tetamu dan vip untuk memudahkan
tindakan pihak urusetia
· Menyediakan Pondok Polis Perkhemahan Perdana dan membuat rondaan
keselamatan bersama pihak PDRM secara berkala
· Menyediakan papan tanda keselamatan
· Membantu Bahagian Latihan untuk pergerakan peserta ke lokasi-lokasi aktiviti
dan sewaktu lawatan
· Menyediakan satu system pemantauan disiplin di kalangan peserta
· Menyediakan system untuk pelawat bukan rasmi dan lokasi pertemuan antara
pelawat dengan peserta atau pegawai
· Membuat pemantauan keselamatan di lokasi-lokasi aktiviti dan pertandingan
dan tapak perkhemahan
9. Bahagian Komunikasi Perkhemahan
· Berkerjasama dengan Bahagian Logistik untuk menubuhkan Bahagian
Komunikasi Perkhemahan
· Menyediakan system komunikasi yang menghubungkan Urusetia, Komandan
kem, Ketua Jurulatih, Pegawai Keselamatan dan Lokasi-lokasi pertandingan dan
aktiviti
· Menentukan “Call Sign” bagi setiap pemegang walkie talkie agar seragam dan
sistematik
10. Bahagian Pentadbiran Kompeni
· Mengetuai sesebuah kompeni yang terdiri dari 4 buah negeri dan mengandungi
empat buah platun iaitu 4 lelaki dan 4 perempuan.
· Setiap kompeni akan menjadi penghubung antara pihak pentadbiran kem
dengan kompeni masing-masing tentang berita terkini, jadual aktiviti, jadual
pertandingan dan sebagainya
· Mempengerusikan mesyuarat kompeni pada setiap pagi dan malam
· Membuat pembahagian tugasan yang seseuai
· Mengetuai upacara menaikkan dan menurunkan bendera perkhemahan setiap
hari
· Memantau kebajikan dan keselamatan peserta
· Membantu platun yang bermasalah
· Memastikan tahap keselamatan anggota kompeni berada pada keadaan yang
terkawal
· Melantik Komander Platun dan Ketua Platun untuk memudahkan pentadbiran
Kompeni
11. Pegawai Penyelaras Aktiviti
· Menyelaras perjalanan aktiviti seperti pertandingan antara negeri, integrasi dan
aktiviti luar
· Memastikan kehadiran peserta tepat pada masanya iaitu 10 minit lebih awal
sebelum sesuatu aktiviti berlangsung
· Menyelaras keperluan pertandingan seperti kon, jam randik, boring markah dan
sebagainya
· Membantu Ketua Jurulatih untuk menyelaras perlantikan hakim dan pegawai
pertandingan
· Membantu memasukkan data pertandingan bersama Pegawai Data
Perkhemahan
· Menyediakan senarai pemenang dan menyerahkan satu salinan kepada Ketua
Jurulatih, Bahagian Hadiah dan juga urusetia
· Memastikan hadiah telah disediakan dan pemenang telah dimaklumkan
12. Pegawai Data Perkhemahan
· Memantau, memasukkan, membuat analisis data perkhemahan
· Menyenaraikan pemenang berdasarkan data dan menyerahkan keputusan
kepada Pegawai Penyelaras Pertandingan untuk disahkan
· Menyimpan dan mengumpulkan data untuk rujukan pada masa akan datang
· Menyediakan senarai penuh markah untuk kontinjen-kontinjen membuat
penilaian/post mortem
· Memasukkan data-data pertandingan untuk kegunaan Bahagian Latihan
· Mencatatkan data harian bilangan peserta pada papan yang disediakan
· Membuat analisis Keputusan Pertandingan untuk diedarkan kepada semua Ketua Kontinjen
13. Pegawai Penyelaras PTT
· Menentukan, melantik dan menentukan PTT yang sesuai untuk bertugas sebagai
Pembantu di dalam perkhemahan
· Menyediakan jadual yang lengkap dan sesuai untuk giliran bertugas PTT
sepanjang perkhemahan berlangsung
· Memastikan kebajikan dan keselamatan PTT
· Membahagikan PTT kepada Bahagian-bahagian yang memerlukan
· Menyediakan unifom yang seragam untuk kegunaan PTT agar mudah dikenal
pasti
· Menyediakan kawasan perkhemahan khas untuk PTT
14. Pegawai Bertugas Harian
· Bertanggung jawab terus kepada Komandan Kem
· Mengetuai perbarisan harian perkhemahan dan memastikan istiadat menaik
dan menurunkan bendera dilaksanakan tepat pada masanya
· Memantau perjalanan aktiviti, keselamatan peserta dan peralatan dan membuat
catatan rasmi di dalam buku laporan bertugas
· Mencatat bilangan semas semua peserta perkhemahan secara terperinci untuk
rujukan semua pihak
· Memantau kehadiran tetamu VVIP, VIP atau di kalangan ibubapa
· Memantau kebajikan tetamu VVIP, VIP
· Memastikan semua aktiviti tamat pada masanya
· Berkerjasama dengan jurulatih-jurulatih negeri yang telah diberikan penugasan
untuk setiap slot