Selasa, 20 Disember 2011

IKATAN UNTUK MENYAMBUNG DUA KAYU

Berikut beberapa cara ikatan untuk mengikat dua batang kayu yang bersilang “x” atau “t”. Ikatan-ikatan ini lebih menguatkan kedudukan kayu peda gejet atau projek penerokaan yang anda buat. Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman. Sekiranya anda inginkan ikatan yang kukuh, adalah lebih baik jika bahagian yang bertemu di takuk bagi membolehkan  ikatan menjadi kukuh dan tidak bergerak terutama jika anda menghasilkan rak atau meja makan. Seperkara lagi, buluh tidak sesuai diikat bersama kayu. Jika buluh, biarlah dengan buluh sahaja.

Satu petua lagi ialah penggunaan pasak. Lapangkan sedikit masa untuk menghasilkan pasak kecil untuk diselitkan di celah-celah ikatan agar ikatan menjadi lebih ketat dan kemas. Bagi buluh, tali yang paling sesuai adalah tali jerami (tali guni), rotan ataupun tali pengikat bungkusan.
IKATAN SERONG JEPUN




IKATAN SERONG FILIFINA




SHEER LASHING
Menyambung dua batang kayu
Mungkin anda ingin menyambung kayu untuk menghasilkan tiang yang lebih panjang untuk bendera dan sebagainya. Maka ikatan ini lebih sesuai digunakan.  Sebaik mungkin pasak kecil dimasuk pada ruang tali yang kosong untuk mengetatkan tali.
Sebaik sahaja habis menghasilkan ikatan. tali yang berlebihan di matikan menggunakan Simpul Mati dan bahagian hujungnya dipotong agar kelihatan kemas dan menarik. jangan biarkan begitu sahaja
Oleh: kj/krsn9/zmn11