Selasa, 22 November 2011

PROGRAM KHIDMAS

Khidmas  atau Khidmat Masyarakat adalah salah satu aspek yang diuji dalam Sukatan kenaikan Pangkat Kadet Remaja Sekolah. Program ini adalah membentuk sahsiah anggota agar sentiasa terbuka minda untuk menghulurkan bantuan dan juga tenaga dalam apa jua keadaan. Sebagai golongan remaja yang mempunyai "energy" yang berlebihan, adalah lebih baik disalurkan energy tersebut kepada ruang yang lebih berfaedah dari meneruskan kegiatan yang tidak berfaedah.

Dicadangkan agar anggota KRS sentiasa berhubung dengan masyarakat melalui Khidmas. Apa yang anda boleh lakukan adalah seperti berikut:

  • membantu mangsa banjir dalam musim tengkujuh seperti menjadi petugas sukarela di pusat pemindahan banjir dan sebagainya
  • membantu kerja-kerja sukarela di majlis-majlis perkahwinan
  • melibatkan diri dalam kerja amal di masjid, balai raya, kampung, taman dan sebagainya
  • menjalankan projek-projek sekolah seperti membina taman mini, taman cendawan, taman kaktus ataupun projek pertanian
  • serta projek-projek yang dapat mengisi masa lapang anda
Bagi memastikan anda melakukan tugas-tugas tersebut, adalah lebih baik jika anda menuliskan catatan ringkas mengenai tugas-tugas khidmas yang anda lakukan ke dalam Buku Log KRS. Catatkan tarikh, Masa bermula dan tamat, Tempat serta penganjur sesuatu program yang sertai. dapatkan juga tandatangan tuan rumah, pengelola atau pihak-pihak penganjur program yang anda sertai sebagai pengesahan.

Sewaktu anda kembali ke pasukan masing-masing, hantar Buku Log kepada Jurulatih anda untuk disahkan. kumpulkan jumlah waktu anda melakukan Khidmas seperti yang ditetapkan dan minta pegawai anda mengesahkan dalam Kad ujian kenaikan pangkat anda. maka anda telah menyelesaikan satu item dalam Siri Ujian Kenaikan Pangkat. Jadikan buku log anda sebagai bukti anda melakukan sesuatu tugasan.