Jumaat, 25 November 2011

Etika Di Meja Makan

(Sumber:http://kemahirandinamika.blogspot.com/2010/05/etika-di-meja-makan.html- mohon perkongsian untuk kegunaan pelajar Malaysia)


Gambaran di meja makan.
Jenis kutleri dan fungsinya.

1. Etika di meja makan merupakan satu kemahiran yang perlu ada pada setiap individu. Cara kita makan menunjukkan keperibadian diri kita. Makan secara gelojoh boleh membawa persepsi negatif terhadap seseorang. Sehubungan dengan itu, kita mesti mengetahui asas etika di meja makan.

2. Penggunaan kutleri yang betul boleh menyelamatkan kita daripada terjebak didalam situasi yang kekok apabila berada di meja makan. Kutleri bagi sajian barat adalah pelbagai dan mempunyai fungsi tertentu. Kutleri bagi sajian Cina ataupun Melayu adalah berbeza. Ianya bergantung terhadap pihak penganjur yang menyediakan jenis menu yang dihidangkan di dalam suatu majlis jamuan rasmi.

3. Penggunaan sudu dan garpu yang betul adalah penting. Secara asasnya, kita memegang sudu di sebelah kanan dan garpu di sebelah kiri sekiranya sajian makanan Melayu dihidangkan. Memegang pisau disebelah kanan dan garpu disebelah kiri untuk sajian makanan Barat. Chopstick di sebelah kanan untuk sajian makanan Cina. Tidak mengambil kira sama ada anda seorang yang kidal.

4. Mengetahui gelas minuman yang betul juga boleh menyelamatkan keadaan. Gelas minuman kita adalah di sebelah kanan kita. Jangan sampai tersalah gelas, kerana anda akan menyebabkan salah seorang daripada tetamu yang duduk semeja bersama anda tidak dapat minum!
Gambar dari www.colostate-pueblo.edu
www.utsa.edu/today/2008/10/etiquette.cfm